مسؤولیت پدران

مسؤولیت پدران

روزی عده ای از کودکان در کوچه مشغول بازی بودند. پیامبر(ص)در حین عبور،چشمش به آنها افتاد و خواست نقش بسیار بزرگ پدران و مسؤولیت سنگین آنها را در رشد کودک به همراهانش گوشزد کند.

فرمود:«وای بر فرزندان آخر الزمان از دست پدرانشان! لحظه ای فکر کردند شاید منظورپیامبر(ص)،فرزندان مشرکان است که در تربیت فرزندانشان کوتاهی می کنند.»

عرض کردند:یا رسول الله(ص)! آیا منظورتان مشرکین است؟

فرمود:«نه! بلکه پدران مسلمانی را می گویم که چیزی از فرایض دینی را به فرزندان خود نمی آموزند و اگر فرزندانشان پاره ای از مسائل دینی را فرا گیرند،پدران آنها ،ایشان را از ادای این وظیفه باز می دارند.»

اطرافیان پیامبر(ص)با شنیدن این سخن ،تعجب کردند که آیا چنین پدران بی مسؤولیتی نیز هستند! پیامبر(ص)که تعجب آنها را از چهره شان خوانده بود ادامه داد:((تنها به این قانع هستند که فر زندانشان از مال دنیا چیزی را به دست آورند...))آن گاه فرمود:«من از این قبیل پدران بیزارم و آنان نیز از من بیزارند»            مستدرک الوسائل۲،۶۲۵

[ دوشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۴۱ ب.ظ ] [ Hossein Mo ]
[ ۰دلنوشته ]

علامت محبت شما چیست؟

علامت محبت شما چیست؟

پیامبر اکرم (ص)روزی در بین اصحاب فرمودند:

(قدم هیچ بنده ای در روز قیامت در پیشگاه خداوند عزوجل از جای خود حرکت نمی کند،تا این که خداوند از چهار خصلت از او سوال کند:

۱.عمرت را در چه مسیری به فنا دادی.

۲.بدنت را در چه پوشاندی.

۳.مالت را از کجا اندوختی و در چه راهی نهادی.

۴و از محبت ما اهل بیت.

عمر بن الخطاب که در آن مجلس حاضر بود پرسید:ای پیامبر خدا! علامت محبت شما چیست؟حضرت در جواب فرمود:«محبت این مَرد»و دست مبارکش را روی سر امیرالمومنین علیه السلام گذاشت.الامالی لصدوق،۳۹

[ دوشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۵، ۰۹:۵۴ ب.ظ ] [ Hossein Mo ]
[ ۱دلنوشته ]

سر مشق نیکو

سر مشق نیکو

مردی از امیرالمومنین علیه السلام در خواست کرد اخلاق پیغمبر اکرم(ص) را برایش بشمارد فرمود:تونعمت های دنیا را بشمار تا من نیز اخلاق آن جناب را برایت بشمارم.عرض کرد چگونه ممکن است نعمت های دنیا را احصاء کرد با اینکه خداوند در قرآن می فرماید:«وَ اِن تَعُدُّوا نِعمَتَ اللهِ لا تُحصوا ها»اگر بشمارید نعمت های خدا را نمی توانید به پایان رسانید.(سوره مبارکه ابراهیم،آیه ۳۴)

علی (ع)فرمود:«خداوند تمام نعمت دنیا را قلیل و کم می داند در سوره مبارکه نساء،آیه ۷۷ می فرماید:«قل مَتَاعُ الدُنیا قَلِیلٌ»بگو متاع دنیا اندک است. و اخلاق پیغمبر اکرم(ص) را در آیه۴ سوره مبارکه قلم عظیم شمرده ((وُ انَّکَ لَعَلَی خُلُقِ عَظِیم)) تو را خوئی بسیار بزرگ است.

اینک تو چیزی که قلیل است نمی توانی بشماری من چگونه چیزی که عظیم و بزرگ است احصاء کنم ولی همین قدر بدان اخلاق نیکوی تمام پیمبران بوسیله رسول اکرم(ص) تمام شد.

هر یک از پیغمبران مظهر یکی از اخلاق از پسندیده بودند چون نوبت به آنجناب رسید تمام اخلاق پسندیده را جمع کرد از این رو فرمود:«إنَّما بُعِثتُ لِاُتِمَّمَ مَکارِمَ الاَخلاقِ»من بر انگیخته شدم تا اخلاق نیکو را تمام کنم.

[ جمعه, ۲۶ آذر ۱۳۹۵، ۰۱:۵۲ ب.ظ ] [ Hossein Mo ]
[ ۰دلنوشته ]

راهنمایی برای سرکوبی شیطان

[ پنجشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۵، ۰۹:۴۹ ب.ظ ] [ Hossein Mo ]
[ ۱دلنوشته ]

ظاهر و باطن

[ جمعه, ۱۹ آذر ۱۳۹۵، ۰۸:۱۶ ب.ظ ] [ Hossein Mo ]
[ ۰دلنوشته ]

فریب

[ جمعه, ۱۹ آذر ۱۳۹۵، ۰۸:۱۵ ب.ظ ] [ Hossein Mo ]
[ ۰دلنوشته ]

نماز تکرار نیست،معراج است.

نماز تکرار نیست،معراج است.

نماز تکرارنیست،معراج است.

بر خلاف تصور بعضی که نماز را تکرار می دانند، نماز نردبان ترقی است که هر چه بیشتر با حضور قلب خوانده شود بالا تر  می روی، گر چه ظاهر رکوع و سجود ها تکراری می شود

ولی در حقیقت همانند کلنگی است که برای حفر چاه می زنند. کلنگ زدن در ظاهر تکراری است اما در واقع هر کلنگی که می زنند. یک قدم به آب نزدیک تر می شوید.

هر گامی که در نردبان بر می داریم یک قدم به آسمان نزدیک می شویم هر چه بیشتر قرآن بخوانید به نکات بیشتری می رسید

هر چه بیشتر گل را ببویید، بیشتر لذت می برید. در سفر حج هر چه بیشتر سفر کنید به اسرار تازه ای بر می خورید.

ظاهر نماز تکراری است اما در واقع عمق بخشیدن وپرواز است.

[ دوشنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۲۸ ق.ظ ] [ Hossein Mo ]
[ ۰دلنوشته ]

از چهار چیز می پرسند!

[ جمعه, ۱۲ آذر ۱۳۹۵، ۰۶:۳۲ ب.ظ ] [ Hossein Mo ]
[ ۰دلنوشته ]

حکمت

[ جمعه, ۵ آذر ۱۳۹۵، ۰۹:۲۴ ب.ظ ] [ Hossein Mo ]
[ ۰دلنوشته ]

حفظ کن

[ پنجشنبه, ۴ آذر ۱۳۹۵، ۰۸:۲۸ ب.ظ ] [ Hossein Mo ]
[ ۱دلنوشته ]